Moderna språk – fortsättning Nivå 1 (MODO1000X)
Information
- Gå till ämne, Moderna språk – fortsättning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i moderna språk – fortsättning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Levnadssätt, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Reception
- Tydligt talat språk, främst i lugnt tempo, även med inslag av dialektal variation, och texter, främst enkla, från olika medier.
- Talat språk och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, till exempel dialoger, samtal, intervjuer och enkla nyheter.
- Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form.
- Sånger och dikter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte, till exempel genom att repetera, slå upp ord och översiktsläsa.
- Sökning och värdering av innehåll i ett urval av muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
- Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning, i det språk som eleverna möter.
- Hur vanliga sammanbindande ord och uttryck används för att skapa språkligt sammanhängande helheter.
Produktion och interaktion
- Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver och instruerar.
- Strategier för att bidra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital, till exempel genom att ge bekräftelse, formulera om, förklara, lyssna aktivt och avsluta på ett artigt sätt.
- Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet, variation och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.