Moderna språk – nybörjare Nivå 1 (MODY1000X)
Information
- Gå till ämne, Moderna språk – nybörjare
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i moderna språk – nybörjare på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer samt intressen, personer och platser.
- Åsikter och känslor.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
Reception
- Tydligt talat, enkelt språk, främst i långsamt tempo, och korta, enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
- Dialoger och samtal.
- Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger.
- Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel på skyltar och i reklam.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
- Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga och skriftliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
- Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning, i det språk som eleverna möter.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk och texter i olika situationer.
Produktion och interaktion
- Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
- Ord, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i tal och skrift.
- Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frågor.
- Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig med tydlighet. Uttal, ord, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.