Plattsättning Nivå 1 (PLAA1000X)
Information
- Gå till ämne, Plattsättning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet plattsättning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Plattsättningsprocessen
- Olika typer av material för plattsättning, till exempel kakel, klinker, mosaik, tegel samt kalk- och natursten. Materialens egenskaper, funktion och användningsområden.
- Bygghandlingar och referensverk som berör plattsättning, däribland Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BKR), Måleribranschens regler för våtrumskontroll (MVK), Boverkets byggregler (BBR) och AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).
- Vanligt förekommande metoder vid sättning av keramiska material, till exempel på skivmaterial på putsade och gjutna väggar samt på golv.
Planering och utförande
- Tolkning av ritningar, rums- och arbetsbeskrivningar samt utförande- och toleranskrav.
- Metoder för att identifiera felkällor i arbetsprocessen.
- Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
- Byggtekniska beräkningar av volym, area och materialåtgång, däribland vägg- och golvindelningar för plattsättning.
- Underarbeten på olika typer av underlag, till exempel avjämning av skivmaterial, putsade eller gjutna väggar och golv.
- Ytbeklädnad med keramiska material i torra utrymmen, till exempel på skivmaterial, putsade och gjutna väggar samt olika golv.
- Fogning och efterbearbetning av keramiska plattor.
- Bearbetning av keramiska plattor med olika metoder för skärning och håltagning.
- Sättning och läggning av keramiska material i både tunna och tjocka skikt.
- Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
- Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
- Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.
Hantering av material och utrustning
- Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
- Val, hantering och användning av olika typer av spackel och putsbruk för golv- och väggavjämning i inomhusmiljöer utifrån underlag, materialens funktion och egenskaper samt i enlighet med anvisningar och säkerhetsdatablad.
- Val och användning av olika tätskiktssystem i enlighet med branschrekommendationer, till exempel för våtrum.
- Val och användning av olika typer av fix och fog för montering av keramiska plattor i inomhusmiljöer utifrån materialens användningsområde och egenskaper samt i enlighet med anvisningar.
- Val och användning av vanligt förekommande ytskiktsmaterial utifrån deras egenskaper och användningsområde, till exempel kakel, klinker eller mosaik.
- Val, användning och vård av lämpliga verktyg och maskiner för plattsättningsarbete, däribland av mätverktyg. Integrering av digitala hjälpmedel i arbetsprocessen.
Säkerhet
- Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd som gäller ställningar, arbetsplattformar och användning av lyftanordningar.
- Arbetsmiljölagen och hur den reglerar arbetsmiljön och samverkan.
- Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker och risker med felaktiga arbetsställningar.
- Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att minska påverkan av buller, damm, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
- Åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
- Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen, till exempel för säkerhet och arbetsmiljö.
- Förebyggande brandskydd och elsäkerhet.
- Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
- Nödlägesrutiner och första hjälpen vid krissituationer och olycksfall.
Samverkan och kommunikation
- Fackspråk och engelska fackuttryck för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
- Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.
- Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund eller beställare.