Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Praktisk marknadsföring Nivå 2 (PRAK2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mediers påverkan på konsumtionsval.
  • Syfte med och metoder inom reklam, såväl historiskt som nutida. Analys och värdering av budskap i reklam.
  • Hur butikskommunikatörer anpassar marknadsföringen mot olika kundtyper och kundbeteenden i digitala och fysiska butiker.
  • Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och digitala plattformar.
  • Hur varuexponering och säljmiljö påverkar och vägleder kunders köpbeteende digital och i fysisk butik.
  • Hur mässor planeras, genomförs och utvärderas.
  • Hur olika varuexponeringsmetoder kan analyseras för att öka försäljningen i digitala och fysiska butiker.
  • Digital marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper, till exempel genom sökmotoroptimering.
  • Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
  • Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.
  • Analys av marknadsföringsinsatser som grund för affärsmässiga beslut.
  • Hur lagar och andra bestämmelser inom området kan tillämpas, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.
search