Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) Nivå 2 (ROMY2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad romani chib, i varierande tempo, från olika medier.
  • Talad romani chib som är berättande, förklarande och argumenterande, till exempel reportage och debatter.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad romani chib samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
  • Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur- och samhällsliv samt elevernas utbildning.
  • Muntlig framställning i och inför grupp, däribland beskrivande, informerande och argumenterande framställning.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i diskussioner och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
  • Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Skriftlig framställning av texter som är berättande, beskrivande och argumenterande. Bearbetning av egna texter. Citat- och referatteknik.
  • Användning av digitala verktyg för textbearbetning.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om olika typer av texter på romani chib, till exempel skönlitteratur och argumenterande texter.
  • Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
  • Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas i romani chib genom meningsbyggnad, ord, fraser och kollokationer.
  • Hur sambandsord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
  • Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
  • Språklig variation, till exempel variation som har att göra med ålder och kön.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förutsättningar för språkrevitalisering och åtgärder för att stärka de nationella minoritetsspråken.
  • Likheter och skillnader mellan olika varieteter av romani chib samt nedslag i den egna varietetens utveckling, till exempel lexikala förändringar.
  • Romsk kultur i olika områden, historiskt och i nutid. Några olika kulturutövare och estetiska uttryck inom romsk kultur. Jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
search