Modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) Nivå 3 (ROMY3000X)
Information
- Gå till ämne, Modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning)
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hörförståelse. Tydligt talad romani chib, även i relativt snabbt tempo, från olika medier.
- Talad romani chib som är berättande, argumenterande och redogörande, till exempel föredrag och debatter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad romani chib samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
- Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur-, samhälls- och arbetsliv.
- Muntlig framställning i och inför grupp, däribland argumenterande framställning med användning av olika källor.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, förklara, bidra med nya infallsvinklar och anknyta till andras inlägg.
- Skriftlig framställning av texter, däribland utredande och argumenterande texter. Bearbetning av egna texter. Citat- och referatteknik.
- Användning av digitala verktyg för textbearbetning.
- Strategier för att läsa och samtala om texter.
- Läsning av och samtal om skönlitteratur på romani chib, även muntligt traderad, och sakprosa på romani chib, till exempel utredande och argumenterande texter.
- Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
- Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter, även i egen produktion och interaktion.
- Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, i informella och formella sammanhang.
- Hur struktur och sammanhang skapas genom sambandsord som uttrycker till exempel orsakssammanhang och jämförelse.
- Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
- Språklig variation, till exempel hur identitet kan komma till uttryck i språkanvändning.
- Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Sveriges åtaganden i relation till Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk.
- Släktskapsförhållanden mellan romani chib och andra språk samt nedslag i den egna varietetens utveckling.
- Romsk kultur och estetiska uttryck inom romsk kultur. Några romska kulturutövare och deras verk.
- Nedslag i romernas historia.