Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) Nivå 3 (ROMY3000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad romani chib, även i relativt snabbt tempo, från olika medier.
  • Talad romani chib som är berättande, argumenterande och redogörande, till exempel föredrag och debatter.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad romani chib samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
  • Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur-, samhälls- och arbetsliv.
  • Muntlig framställning i och inför grupp, däribland argumenterande framställning med användning av olika källor.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, förklara, bidra med nya infallsvinklar och anknyta till andras inlägg.
  • Skriftlig framställning av texter, däribland utredande och argumenterande texter. Bearbetning av egna texter. Citat- och referatteknik.
  • Användning av digitala verktyg för textbearbetning.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om skönlitteratur på romani chib, även muntligt traderad, och sakprosa på romani chib, till exempel utredande och argumenterande texter.
  • Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
  • Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter, även i egen produktion och interaktion.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, i informella och formella sammanhang.
  • Hur struktur och sammanhang skapas genom sambandsord som uttrycker till exempel orsakssammanhang och jämförelse.
  • Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
  • Språklig variation, till exempel hur identitet kan komma till uttryck i språkanvändning.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Sveriges åtaganden i relation till Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk.
  • Släktskapsförhållanden mellan romani chib och andra språk samt nedslag i den egna varietetens utveckling.
  • Romsk kultur och estetiska uttryck inom romsk kultur. Några romska kulturutövare och deras verk.
  • Nedslag i romernas historia.
search