Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Support och servicearbete Nivå 1 (SUPP1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Datorprogram för servicearbete.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Service och reparation av mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
  • Enklare systematisk felsökning.
  • Arbetsplatsens arbetsmiljö samt dagliga rutiner och organisation, till exempel säkerhetsrutiner.
  • Reservdelshantering och beställningsrutiner.

Dokumentation

  • Serviceblanketter och dokument.
  • Branschkrav och metoder för återvinning.
  • Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter med beställare och användare.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.
search