Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Support och servicearbete Nivå 2 (SUPP2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Hantering av reklamationer.
  • Kundmottagning och registrering av serviceobjekt samt dokumentation av kundens felbeskrivning.
  • Besiktning och registrering av skador vid inlämning och utlämning av serviceobjekt.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Beställning och hantering av reservdelar för att utföra service.
  • Rutiner och logistik vid hantering av olika serviceobjekt.
  • Rutiner, till exempel säkerhetsrutiner och rutiner för hantering av utbytesapparater.
  • Logistik och krav för transporter till och från större märkesverkstäder i Sverige och Europa.

Dokumentation

  • Blanketter och dokument inom service, reklamation och logistik. Datorprogram för servicearbete inom reklamation och logistik.
  • Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
  • Branschkrav gällande mottagning av objekt för återvinning.
  • Miljökrav på arbetsplatsens dagliga rutiner och organisation.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Planering, dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation med beställare och användare.
  • Kroppsspråkets betydelse. Verbal och icke-verbal kommunikation samt olika kulturella kommunikationsmönster. Attityder, värderingar och förhållningssätt.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.
search