Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Support och servicearbete Nivå 3 (SUPP3000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Organisation av support och hemservice.
  • Servicebilars utrustning.
  • Support och hemservice i olika miljöer.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Programmering och inställningar av apparater inom området.
  • Sammankoppling av enheter inom området till fungerande system.
  • Systematisk felsökning och reparation av apparater inom området.
  • Reservdelshantering och beställningsrutiner.
  • Kostnadsförslag och faktureringsrutiner.

Dokumentation

  • Serviceblanketter och riktprislistor samt offerter och faktureringssystem.
  • Branschens kvalitetskrav och säkerhetskrav.
  • Miljölagstiftning som är relevant för verksamheten.
  • Konsumenttjänstlagen.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Planering, dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation med beställare och användare.
  • Kommunikation, däribland kroppsspråkets betydelse samt olika kulturella kommunikationsmönster. Attityder, värderingar och förhållningssätt.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.
search