Svenska för döva Nivå 1 (SVED1000X)
Information
- Gå till ämne, Svenska för döva
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-22
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet svenska för döva på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Skriftlig framställning av olika typer av texter för kommunikation, lärande och reflektion med fokus på anpassning till syfte, mottagare och sammanhang, däribland argumenterande texter och kreativt skrivande.
- Struktur och språkliga drag i olika typer av texter. Skriftspråkets normer för språkriktighet och vilka språkliga egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt sammanhang. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på texter. Grunderna i den retoriska arbetsprocessen. Citat- och referatteknik.
- Läsning av och resonemang om sakprosa. Produktion av texter som anknyter till läst sakprosa.
- Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk läsning av texter från olika typer av källor.
- Läsning av, resonemang om och analys av skönlitterära texter ur genrerna epik, lyrik och dramatik, författade av såväl kvinnor som män med betoning på samtida litteratur.
- En översikt över de litterära epokerna.
- Centrala motiv, berättarteknik och stildrag i fiktivt berättande.
- Grundläggande språkvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett strukturerat sätt kommunicera om språkets uppbyggnad och funktion samt resonera om språkriktighetsfrågor.
- Språk och språkanvändning med särskild betoning på språklig variation i skriftlig direktkommunikation och skrivet språk. Hur språklig variation hänger samman med geografisk och social bakgrund, ålder och kön samt hur makt, normer och identitet kan komma till uttryck i språkanvändning.
- Jämförelser av språkliga särdrag i svenskt teckenspråk och svenska som belyser skillnader och likheter avseende form, struktur och framställning.
- Dövas och hörselskadades språkinlärning.