Svenskt teckenspråk för hörande – fördjupning Nivå 1 (SVEF1000X)
Information
- Gå till ämne, Svenskt teckenspråk för hörande – fördjupning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – fördjupning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning.
- Händelser och händelseförlopp.
- Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor.
- Innehåll och form i olika typer av fiktion på svenskt teckenspråk.
- Sociala och kulturella företeelser och förhållanden i olika sammanhang där tecknade språk används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
- Värderingar och attityder kopplade till döva, hörselskadade, personer med dövblindhet och andra teckenspråkiga personer.
- Teckenspråkens ställning i olika delar av världen.
Reception
- Svenskt teckenspråk i varierande tempo, även med inslag av dialektal och sociolektal variation, och teckenspråkiga texter, däribland texter av mindre komplex karaktär, från olika medier.
- Svenskt teckenspråk som är berättande, förklarande, diskuterande, argumenterande och rapporterande, till exempel samtal, intervjuer, reportage och enklare populärvetenskapliga teckenspråkiga texter.
- Skönlitteratur och annan fiktion.
- Teckenspråkspoesi.
- Strategier för att uppfatta detaljer och dra slutsatser om innehåll och budskap, till exempel genom att associera, återberätta, förutse innehåll och ställa sig frågor.
- Värdering av relevans och trovärdighet hos teckenspråkiga källor av olika slag och utifrån olika syften.
- Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang, i det språk som eleverna möter, skapas genom meningsbyggnad, tecken, fraser och kollokationer.
- Hur struktur och sammanhang, i det språk som eleverna möter, skapas genom tecken, fraser och grammatiska signaler som markerar till exempel orsakssammanhang, kontrast, talarens inställning, tidsaspekt och avslutning.
- Strategier för att jämföra svenska eller annat förstaspråk med svenskt teckenspråk.
Produktion och interaktion
- Produktion och interaktion av olika slag, i informella och något formella sammanhang, där eleverna berättar, sammanfattar, förklarar, motiverar sina åsikter, värderar och diskuterar.
- Hur man skiljer mellan en källas innehåll och sina egna tankar i egen produktion och interaktion.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i diskussioner och annan interaktion, även digital, med anknytning till samhälls- och arbetsliv, till exempel genom att ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
- Språklig säkerhet i elevernas egen produktion och interaktion. Hur man kan uttrycka sig sammanhängande och med variation, tydlighet, struktur, flyt och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Tecken, munrörelser, icke-manuella markörer, meningsbyggnad och textbindning i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna framställningar.