Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning Nivå 1 (SVEO1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Kulturella företeelser i olika sammanhang där tecknade språk används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Dövas tvåspråkighet och det svenska teckenspråkets förhållande till tal- och skriftspråk i olika situationer.

Reception

  • Tydligt svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter, främst enkla och i lugnt tempo, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal, intervjuer och enkla nyheter.
  • Berättelser och annan fiktion.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsning till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Sökning och värdering av innehåll i ett urval av teckenspråkiga källor av olika slag, utifrån olika syften.
  • Språkliga företeelser, till exempel satsbyggnad, munrörelser och icke-manuella markörer och annan grammatisk struktur, i det språk som eleverna möter.
  • Hur vanliga sammanbindande tecken, uttryck och grammatiska signaler används för att skapa språkligt sammanhängande helheter.

Produktion och interaktion

  • Samtal och diskussion, där eleverna berättar, beskriver och instruerar.
  • Strategier för att bidra till och underlätta samtal, till exempel omformuleringar, förklaringar, återkoppling och turtagning.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet, variation och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Teckenbildning, munrörelser, icke-manuella markörer och grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.
search