Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning Nivå 2 (SVEO2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Aktuella och för eleverna bekanta ämnesområden.
  • Vardagliga situationer samt intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
  • Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
  • Dövas levnadsvillkor internationellt i olika sammanhang samt teckenspråkens situation i ett internationellt perspektiv, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception

  • Svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter, främst lättillgängliga och i måttligt tempo, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel samtal, intervjuer, nyheter och reportage.
  • Skönlitteratur och annan fiktion.
  • Teckenspråkspoesi.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsning till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Sökning och värdering av innehåll i teckenspråkiga källor av olika slag, utifrån olika syften.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, munrörelser, icke-manuella markörer och grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur teckenbildningsprocesser och satsbildning används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.

Produktion och interaktion

  • Samtal och diskussion där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
  • Hur man skiljer mellan en källas innehåll och sina egna tankar i egen produktion och interaktion.
  • Strategier för att bidra till och underlätta samtal, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet, variation, flyt och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Munrörelser, icke-manuella markörer och satsbyggnad samt andra grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.
search