Svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning Nivå 2 (SVEO2000X)
Information
- Gå till ämne, Svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Aktuella och för eleverna bekanta ämnesområden.
- Vardagliga situationer samt intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
- Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
- Dövas levnadsvillkor internationellt i olika sammanhang samt teckenspråkens situation i ett internationellt perspektiv, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Reception
- Svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter, främst lättillgängliga och i måttligt tempo, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel samtal, intervjuer, nyheter och reportage.
- Skönlitteratur och annan fiktion.
- Teckenspråkspoesi.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsning till framställningens form, innehåll och syfte.
- Sökning och värdering av innehåll i teckenspråkiga källor av olika slag, utifrån olika syften.
- Språkliga företeelser, däribland tecken, munrörelser, icke-manuella markörer och grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
- Hur teckenbildningsprocesser och satsbildning används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
Produktion och interaktion
- Samtal och diskussion där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
- Hur man skiljer mellan en källas innehåll och sina egna tankar i egen produktion och interaktion.
- Strategier för att bidra till och underlätta samtal, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
- Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet, variation, flyt och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Munrörelser, icke-manuella markörer och satsbyggnad samt andra grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna framställningar.