Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Svenskt teckenspråk för hörande – nybörjare Nivå 1 (SVEY1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – nybörjare på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer och platser.
  • Åsikter och känslor.
  • Vardagsliv i olika sammanhang där tecknade språk används.

Reception

  • Tydligt svenskt teckenspråk och korta, enkla teckenspråkiga texter, främst i långsamt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion på svenskt teckenspråk, även i dramatiserad form.
  • Meddelanden och information på svenskt teckenspråk, till exempel vägbeskrivningar.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade teckenspråkiga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
  • Grundläggande principer för det svenska teckenspråkets gestuella-visuella struktur.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, munrörelser och icke-manuella markörer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord bokstaveras och används på svenskt teckenspråk i olika situationer.

Produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Tecken, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, frågor och visualisering.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig med tydlighet. Bokstavering, tecken, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt icke-manuella markörer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.
search