Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Ventilation – installation Nivå 2 (VENL2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet ventilation – installation på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Uppbyggnad av ventilationstekniska system, till exempel med tak- och väggenomföringar.
  • Upphängningsanordningar för olika typer av kanaler, vid olika lägen och för olika brandklasser.
  • Hjälpmedel för upphängning och infästning vid montering av ventilationskanaler, ventilationskomponenter och ventilationsaggregat.
  • Luftföringsprinciper.
  • Metoder, material och utrustning för isolering av ventilationsanläggningar.
  • Byggregler och rådande standarder.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö och säkerhet.
  • Tolkning av bygghandlingar och monteringsanvisningar, till exempel för tak- och väggenomföringar.
  • Planering med beräkning av materialåtgång utifrån bygghandlingar för att genomföra arbetsuppgifterna på ett säkert samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.
  • Montering av ventilationssystem och ventilationsdetaljer, till exempel olika don enligt luftföringsprinciper.
  • Problemlösning i samband med arbetet.
  • Upphängning i olika stommaterial, till exempel vid olika lägen och brandklasser.
  • Olika typer av risker förknippade med arbetsuppgifterna samt metoder för att göra riskbedömningar.
  • Användning av ergonomiska hjälpmedel.
  • Ergonomiskt riktiga arbetssätt.
  • Dokumentation av utfört arbete, till exempel av mindre installationsanpassning vid installation.
  • Utvärdering av utförd arbetsuppgift.
  • Val av material för arbetsuppgifterna i enlighet med ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Val samt hantering och skötsel av verktyg och maskiner för arbetsuppgifterna på ett säkert sätt.
  • Resursanvändning kopplat till arbetsuppgifterna, till exempel förvaring samt källsortering och återvinning.
  • Användning av facktermer i relation till arbetsuppgifterna.
  • Användning av fackspråk.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen.
  • Kommunikation med maskinförare genom handsignal och kommunikationsradio, till exempel vid lossning och lastning.
  • Situationsanpassat agerande och faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, till exempel attityder och värderingar.
search