Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Automatiserade processer (AUTO)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet automatiserade processer behandlar uppbyggnad, funktion och användning av automatiserade system och processer inom tillverknings- och processindustrin med fördjupning inom något av dessa industriområden. Ämnet angränsar till många teknikområden, till exempel mätteknik, processteknik och produktionsteknik.

Undervisningen i ämnet automatiserade processer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om processer, system, komponenter och utrustning som används inom tillverknings- och processindustrin. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om systemens användningsområden, uppbyggnad och funktion samt hur olika system kan styras och regleras. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om bakgrunden till, samt möjligheter och risker med, automatisering.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla system- och processförståelse genom att följa flödesscheman och ritningar för att identifiera komponenter och systemdelar. För att kunna använda programvara och utrustning på ett säkert sätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i att tolka teknisk dokumentation och säkerhetsanvisningar. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla färdigheter i att utforma ritningar och teknisk dokumentation samt förmåga att kommunicera inom området.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i övervakning och styrning av processer inom något teknikområde. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i mätteknik, elteknik, programmering och tillämpad matematik. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och utvärdera utfört arbete. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och fortsatta lärande inom industriell systemteknik och automation.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett systematiskt och problemlösande arbetssätt och att arbeta i projekt. Med teoretiska och praktiska övningar ska undervisningen utveckla elevernas förmåga att utföra funktionskontroll, programmering, injustering och provning av vanligt förekommande system. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ i arbete med automatiserade processer.

Undervisningen i ämnet automatiserade processer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om automation inom tillverknings- och processindustrin.
  • Förmåga att använda utrustning, instrument och verktyg på ett säkert sätt utifrån tekniska underlag och säkerhetsanvisningar.
  • Förmåga att använda teorier och metoder inom området samt att dokumentera och utvärdera sitt arbete.

Nivåer i ämnet automatiserade processer

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search