Bruksspel och ackompanjemang (BRUK)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform och har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Ämnet bruksspel och ackompanjemang har sin grund i musikaliskt hantverk och praktisk tillämpning av musikens teori.
Undervisningen i ämnet bruksspel och ackompanjemang ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i att spela ett ackordinstrument och förmåga att ackompanjera och samspela med andra. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om musikinstrumentens konstruktion och egenskaper samt om musikteknisk utrustning. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka musik utifrån ett ackordinstrument. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och värdera sin egen och andras musikaliska gestaltning, i syfte att öka sin förmåga att uttrycka sig musikaliskt och konstnärligt. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kreativitet och förståelse av samband mellan detalj och helhet. Undervisningen ska även ta fasta på att stärka elevernas motivation och självförtroende i musikutövandet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sitt musikutövande aktivt bidra till ett rikt kulturliv. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att pröva och utveckla olika metoder för musikinstudering och färdighetsträning. Eleverna ska genom att studera och utöva musik från olika tider, kulturer och stilarter ges möjlighet till genrebreddning. Genom att arbeta praktiskt med musiken från både teknik- och tolkningsperspektiv ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av musikens konstnärliga aspekter. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmiljöns betydelse för musiker.
Ansvarstagande för eget arbete och samarbetsförmåga för arbete i grupp är viktigt i musiken. Därför ska eleverna ges möjlighet att musicera tillsammans med andra.
Undervisningen i ämnet bruksspel och ackompanjemang ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att musicera instrumentalt.
- Förmåga att använda ett musikaliskt uttryck.
- Förmåga att studera in musik och ta ansvar i musikalisk gestaltning.
- Förmåga att kommunicera med medmusiker.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Kunskaper om instrumentets egenskaper samt arbetsmiljöfrågor och hållbart musicerande.
Nivåer i ämnet bruksspel och ackompanjemang
- Nivå 1, 100 poäng.