Fotografisk bild (FOTO)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Människor möts dagligen av budskap via fotografiska bilder. Dessa bilder tolkas både medvetet och omedvetet och den information som förmedlas påverkar människors bild av omvärlden och historien. Att fotografera är i dag ett vardagligt sätt att kommunicera. Ämnet fotografisk bild behandlar hur fotografiska bilder skapas, kommunicerar och tolkas samt deras betydelse som kulturbärare i samhället.
Undervisningen i ämnet fotografisk bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fotografisk bildkommunikation samt färdigheter i att fotografera och kommunicera med fotografiska bilder. Detta innebär att eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i kreativ idéutveckling, komposition, ljussättning, kamerateknik, färghantering, bildbehandling och publicering samt utskrift. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i fotografering aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Bildens estetiska kvaliteter har en viktig roll i kommunikationsprocessen och därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om den fotografiska bildens estetik. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika aspekter av bildpublicering och vikten av ett etiskt förhållningssätt. För att eleverna ska kunna placera sina egna bilder i ett historiskt sammanhang ska de ges möjlighet att utveckla kunskaper om fotografins historiska utveckling. De ska också ges möjlighet att kritiskt reflektera över fotografins roll som samhällsvittne kontra en verklighet med bildmanipulation och datorgenererad bild. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om säkerhets- och miljöaspekter kopplade till fotografisk bild samt om lagar och bestämmelser inom området.
Genom praktiskt arbete ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att såväl tekniskt som kreativt och konstnärligt framställa fotografiska bilder samt gestalta och kommunicera idéer och budskap. Eleverna ska ges möjlighet att söka svar på frågor som rör bildens berättande samt granska och tala om egna och andras bilder. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett språk för ämnesområdet samt förmåga att analysera, tolka och värdera fotografier i deras olika sammanhang. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ i arbete med fotografiska bilder. Förutom den digitala tekniken kan även analogt foto och mörkrumsarbete användas.
Undervisningen i ämnet fotografisk bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om den fotografiska processen och teknisk utrustning.
- Färdigheter i att fotografera, justera och färdigställa bilder för visning.
- Förmåga att i fotografi gestalta och kommunicera idéer och budskap.
- Kunskaper om fotografins utveckling och kommunikativa roll i dagens samhälle.
- Förmåga att analysera och tolka fotografiska bilder i olika sammanhang.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt och om lagar och andra bestämmelser vid fotografering och publicering.
Nivåer i ämnet fotografisk bild
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
- Nivå 4, 100 poäng, som bygger på nivå 3.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Fotografisk bild Nivå 1 | FOTO1000X | 100 |
Fotografisk bild Nivå 2 | FOTO2000X | 100 |
Fotografisk bild Nivå 3 | FOTO3000X | 100 |
Fotografisk bild Nivå 4 | FOTO4000X | 100 |
Visar träffar 1 - 4 |