Hästkunskap (HAST)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Hästen har i dag ett stort värde för många människor och används i många olika sammanhang, till exempel inom hästsport, fritidsverksamhet och rehabilitering samt som arbetshäst inom natur- och landskapsvård. Ämnet hästkunskap behandlar hästen som biologisk varelse samt hästars beteenden och behov.
Undervisningen i ämnet hästkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete som hästskötare. Den ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av hästen som biologisk varelse samt förmåga att sköta och hantera hästar med utgångspunkt i djurets behov och välfärd. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika hästraser, deras exteriör och signalement samt om hästars byggnad, livsprocesser och rörelse. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att observera, iaktta och tolka hästars beteende, utveckling, välmående och hälsa. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla och ett gott djuröga. I detta ingår att ta ställning i etiska frågor som rör djurens hälsa och välfärd samt att se och förstå hur djuren mår och vad de behöver.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hästar på ett etiskt och säkert sätt och med utgångspunkt i djurets behov. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta hästar i olika åldrar med yrkesmässigt arbetstempo samt att hantera hästar i varierande situationer och sammanhang och med ändamålsenliga arbetstekniker. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att utfodra hästar med utgångspunkt i individuella och varierande behov. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om avel och uppfödning samt om hästars hälsa och sjukdomar. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur skador och ohälsa kan förebyggas.
Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt förmåga att använda ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller djurhälsa och djurskydd.
Praktiska övningar och praktiskt arbete ska ingå i undervisningen. Genom laborationer och undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hästars exteriör och rörelse, fysiologi, genetik och avel. Genom stallturer och observationer i fält ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hästars beteende och hälsa.
Undervisningen i ämnet hästkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om hästars anatomi och fysiologi samt om hästens rörelse.
- Förmåga att observera och tolka hästars utveckling, utseende och beteende.
- Förmåga att sköta och hantera hästar med utgångspunkt i djurets välfärd.
- Förmåga att utfodra hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.
- Kunskaper om skador, sjukdomar och smittspridning samt hur ohälsa kan förebyggas.
- Förmåga att arbeta säkert och miljömässigt hållbart i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med hästar.
Nivåer i ämnet hästkunskap
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Hästkunskap Nivå 1 | HAST1000X | 100 |
Hästkunskap Nivå 2 | HAST2000X | 100 |
Hästkunskap Nivå 3 | HAST3000X | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |