Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Koreografi (KORE)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet koreografi är till sin karaktär konstnärligt och behandlar konstnärliga processer inom dans. I ämnet behandlas skapande och gestaltningsarbete utifrån koreografens och dansarens synvinkel men även utifrån publikens.

Undervisningen i ämnet koreografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i konstnärliga processer där experimenterande, komposition, tolkning och framförande bildar en bas för olika koreografiska arbetssätt. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av hur dansens rörelseuttryck och formspråk kan nyanseras och varieras utifrån olika konstnärliga idéer och teman.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i dansämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Eleverna ska också ges möjlighet att närma sig ett yrkesmässigt förhållningssätt till koreografiskt arbete. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda olika metoder när det gäller komposition och tolkning samt förståelse av hur olika faktorer bygger på olika koreografiska förhållningssätt till dans som konstnärligt uttryck.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta, leda och interagera med andra samt vara lyhörda inför olika sätt att förhålla sig till konstnärliga processer. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet. Undervisningen ska betona en inkluderande och jämställd arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Eleverna ska ges möjlighet att delta i, driva, leda och utveckla konstnärliga projekt och olika former av sceniska presentationer. Utforskande och reflekterande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet och ska därför ingå i undervisningen. En del av den konstnärliga processen består av analys och tolkning. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att analysera och tolka egna, andra elevers och professionellas gestaltningar samt använda begrepp i samband med gestaltningsarbetet.

Undervisningen i ämnet koreografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att samarbeta och interagera med andra i dans.
  • Förmåga att använda kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt vid skapande av koreografier.
  • Förmåga att ta initiativ och uttrycka idéer samt omsätta dessa i en konstnärlig process.

Nivåer i ämnet koreografi

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search