Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Människans språk (MANN)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket uttrycker människor sin identitet, sina tankar och sin kultur. Kunskaper om hur språk fungerar och används ökar möjligheten att förstå språklig kommunikation i olika situationer och kulturer. Ämnet människans språk behandlar såväl språkvetenskapliga som samhällsvetenskapliga aspekter av språk i världen.

Undervisningen i ämnet människans språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om språk som system, kulturbärare och socialt fenomen. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika språk i världen och vad som förenar respektive skiljer språken åt. Undervisningen ska även behandla den mänskliga språkförmågan. I det ingår frågor om vad språk är och vad det innebär att kunna ett språk såväl som språkinlärning och språkutveckling. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur språk används i språksociologisk bemärkelse och om hur de utvecklas. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om språkets roll i interkulturell kommunikation samt förståelse av de möjligheter och utmaningar som språklig mångfald och flerspråkighet innebär för individ och samhälle. Därigenom ska undervisningen bidra till ökad språklig medvetenhet samt stimulera elevernas intresse att studera språk och kultur.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att på ett metodiskt sätt analysera och diskutera hur språk är uppbyggda och hur människor använder språk i olika sammanhang och för olika syften. På så sätt ska undervisningen främja elevernas analytiska och kritiska tänkande.

Undervisningen ska präglas av ett undersökande arbetssätt och genom praktiska moment ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av olika aspekter av det mänskliga språket. Undervisningen ska dessutom sätta kunskaper om språkanvändning och språklig mångfald i ett sammanhang genom att ge eleverna möjlighet att studera språk såväl i närsamhället som globalt och genom att dra nytta av elevernas egna språkliga erfarenheter.

Undervisningen i ämnet människans språk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hur språk är uppbyggda och besläktade.
  • Kunskaper om den mänskliga språkförmågan.
  • Kunskaper om hur språk används och utvecklas.
  • Förmåga att analysera och diskutera språk och språkliga företeelser.

Nivåer i ämnet människans språk

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search