Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Omvårdnad (OMVR)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet omvårdnad har sin grund i praktiskt vård- och omsorgsarbete men också i det vetenskapliga ämnesområdet omvårdnad. Ämnet behandlar omvårdnadsåtgärder ur ett helhetsperspektiv.

Undervisningen i ämnet omvårdnad ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbete nära patienter och brukare inom vård och omsorg. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra omvårdnad och omsorg vid olika sjukdomstillstånd och i livets slutskede samt att uppmärksamma, rapportera och dokumentera förändringar i människors hälsotillstånd. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån biståndsbedömning eller vårdplanering planera, utföra, dokumentera, rapportera och utvärdera vård- och omsorgsarbete samt att ge förslag på hur arbetet kan utvecklas. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda centrala begrepp inom omvårdnad. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett hygieniskt, ergonomiskt, hälsofrämjande, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt sätt. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta på ett säkert sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om pedagogiska, etiska och kulturella aspekter inom omvårdnad samt stimuleras till att verka för vård och omsorg där alla människors lika värde värnas.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och möta patienter och brukare med ett lyhört, respektfullt, reflekterande och empatiskt förhållningssätt. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för patienter och brukare och för olika arbetsuppgifter med hänsyn till vårdtagarens allmänmänskliga och individuella behov i relation till livsperspektiv och förändrad hälsa. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att använda medicinteknisk och annan teknisk utrustning samt informationsteknik inom olika verksamheter.

Genom att medverka i olika vård- och omsorgsverksamheter ska eleverna ges möjlighet att få en inblick i och erfarenhet av arbetsuppgifter inom omvårdnad. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.

Undervisningen i ämnet omvårdnad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att systematiskt uppmärksamma och dokumentera symtom och förändringar i människors hälsotillstånd samt att använda centrala begrepp inom området.
  • Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera egna arbetsinsatser utifrån omsorgs- och omvårdnadsprocessen i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering.
  • Förmåga att arbeta på ett sätt som förhindrar smitta och smittspridning.
  • Förmåga att utföra arbetet på ett ergonomiskt, rehabiliterande, habiliterande och pedagogiskt sätt.
  • Förmåga att kommunicera och samarbeta samt att använda informationsteknik inom området.
  • Förmåga att arbeta på ett etiskt och säkert sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

Nivåer i ämnet omvårdnad

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search