Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Processautomation (PROC)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-05-28
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Automatiseringen i samhället har pågått under en längre tid och allt fler arbetsuppgifter och tillverkningsled automatiseras. Automatiseringen sker bland annat inom industri, fastighetsbransch och infrastruktur. Ämnet processautomation behandlar processindustrins automatiserade funktioner ur ett systemperspektiv i brytningen mellan elektroteknik, datorteknik samt drift- och underhållsteknik.

Undervisningen i ämnet processautomation ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom processautomation. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera arbetsuppgifter och arbeta praktiskt med att installera och montera processautomationsutrustning. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra mät- och reglertekniska arbeten som en del av en automatiserad process.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera utfört arbete samt tolka och använda scheman, ritningar, manualer och föreskrifter på både svenska och engelska. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att felsöka och avhjälpa fel i processautomationsutrustning. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar ett säkert och hållbart arbetssätt med hänsyn till både drift och miljö. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur övergripande processdatorsystem används för datainsamling och övervakning samt om hur informationsteknik kan användas i olika nivåer av automatiserade processanläggningar. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att beskriva teoretiska samband inom processautomation.

I undervisningen ska såväl praktiska som teoretiska moment ingå. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av sambandet mellan teori och praktiskt arbete. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och problemlösningsförmåga samt bidra till att utveckla deras intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom processindustrin.

Undervisningen i ämnet processautomation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera automationsarbeten samt montera och installera processautomationsutrustning.
  • Förmåga att utföra mät- och reglertekniska arbeten.
  • Förmåga att använda ritningar och manualer och att dokumentera olika arbeten inom processautomation.
  • Förmåga att underhålla, felsöka, åtgärda och optimera automatiserade processer.
  • Förmåga att arbeta person- och processäkert i automatiserade processer, utifrån riskanalyser och i enlighet med säkerhetsföreskrifter.
  • Förmåga att beskriva olika teoretiska samband inom processautomation.

Nivåer i ämnet processautomation

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet automationsteknik.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search