Repertoar (REPE)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet repertoar är till sin karaktär konstnärligt och behandlar gestaltning och framförande av koreografiskt material inom en eller flera dansgenrer. Koreografierna kan vara historiska eller samtida. I ämnet behandlas gestaltningsarbete utifrån dansarens och koreografens synvinkel men även utifrån publikens.
Undervisningen i ämnet repertoar ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i gestaltningsarbete där tolkning, framförande och scenisk kunskap tillsammans bildar en bas. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kroppsminne och förståelse av hur dansens rörelseuttryck och formspråk kan nyanseras och varieras utifrån olika konstnärliga idéer och val.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i dansämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Eleverna ska ges möjlighet att närma sig ett yrkesmässigt förhållningssätt till gestaltningsarbetet och utveckla förmåga att variera rörelse och uttryck efter olika typer av danskompositioner och musikaliska kompositioner. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar färdigheter som krävs vid instudering och framförande av dans samt kunskaper om hur olika faktorer bidrar till dansares förmåga att uttrycka sig konstnärligt och kommunicera genom dans. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om repetitionsprocessen samt förmåga att samarbeta och interagera med andra. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar färdigheter i sceniskt arbete samt förståelse av hur olika konstnärliga uttryck kan samverka i ett sceniskt framförande.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av olika yrkesroller inom dans och hur de skiljer sig åt. Undervisningen ska betona en inkluderande och jämställd arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om frågor som rör etiska förhållningssätt och upphovsrätt.
Utforskande och reflekterande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet och ska därför ingå i undervisningen. En del av den konstnärliga processen består av analys och tolkning av egna och andra elevers samt professionellas gestaltningar. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka egna och andras gestaltningar samt använda relevanta begrepp i samband med gestaltningsarbetet.
Undervisningen i ämnet repertoar ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att analysera, tolka, gestalta och framföra olika typer av koreografiskt material.
- Förmåga att ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet i repetitionsprocessen.
- Förmåga att kommunicera med medaktörer och publik i det sceniska arbetet.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt inom dans.
Nivåer i ämnet repertoar
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet dansteknik.