Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Service och bemötande (SERV)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet service och bemötande behandlar mötet med kunder i servicesituationer samt hur varor och tjänster kan presenteras inom valt yrkesområde.

Undervisningen i ämnet service och bemötande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att bemöta kunder på ett serviceinriktat sätt samt att tillvarata kundkontakter för att skapa långsiktiga relationer. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika målgrupper och vanliga kundönskemål inom valt yrkesområde. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera både positiva och negativa reaktioner i servicesituationer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att vara lyhörda och flexibla i olika försäljningssituationer samt att handla service- och resultatinriktat. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att anpassa språk och kommunikation till kunden och situationens krav. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att sälja samt att presentera och exponera varor eller tjänster.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att lära genom till exempel diskussion och resonemang om olika arbetsuppgifter samt om etik och hållbarhet inom yrkesområdet.

Undervisningen i ämnet service och bemötande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att bemöta kunder i olika servicesituationer.
  • Förmåga att sälja, presentera och exponera varor eller tjänster.

Nivåer i ämnet service och bemötande

  • Nivå 1, 100 poäng. Betyg i service och bemötande som omfattar nivå 1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i logi och värdskap som omfattar nivå 1, betyg i möten och event som omfattar nivå 1 eller betyg i måltid och bransch som omfattar nivå 1.

Nivåer i ämnet

search