Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Skötsel av utemiljöer (SKOT)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet skötsel av utemiljöer behandlar skötsel av parker och gröna miljöer i anslutning till bebyggelse samt skötsel av friluftsområden. Det behandlar också skötselplanering, arbetsorganisation, teknikanvändning och miljöhänsyn.

Undervisningen i ämnet skötsel av utemiljöer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i att sköta utemiljöer med utgångspunkt i funktion och kvalitetskrav. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om växters biologi och deras funktion i olika utemiljöer samt hur olika skötselmetoder påverkar växternas utveckling och tillväxt. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma skötselbehov samt planera och utföra arbetsuppgifter inom skötsel av träd, växter och utemiljöer med hänsyn till växternas utseende och biologiska faktorer. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och underhålla grönytor, hårdgjorda ytor och fast utrustning i parker och andra utemiljöer.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda teknisk utrustning på ett säkert och ergonomiskt sätt. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förståelse av de gröna miljöernas olika funktion och användning samt hur olika skötselåtgärder kan främja biologisk mångfald. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett yrkesmässigt sätt samt bedöma arbetsresultat med utgångspunkt i verksamhetens krav på estetik och funktion.

I undervisningen ska eleverna genom praktiskt arbete ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta olika växtslag och gröna utemiljöer med handredskap, verktyg och teknisk utrustning. Genom laborationer, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika växters reaktioner på skötselåtgärder och skötselnivåer.

Undervisningen i ämnet skötsel av utemiljöer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi och funktion, klimatfaktorer samt hållbar utveckling.
  • Förmåga att bedöma skötselbehov samt att vårda och sköta träd och växter.
  • Förmåga att sköta och underhålla grönytor, hårdgjorda ytor, dagvattenanläggningar och fast utrustning i parker och andra utemiljöer.
  • Förmåga att använda och vårda teknisk utrustning, handredskap och verktyg.
  • Förmåga att arbeta hållbart och säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att bedöma arbetsresultatet utifrån estetik och funktion.

Nivåer i ämnet skötsel av utemiljöer

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet växtkunskap. Betyg i skötsel av utemiljöer som omfattar nivå 1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i yttre miljö som omfattar nivå 1.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1. Betyg i skötsel av utemiljöer som omfattar nivå 2 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i yttre miljö som omfattar nivå 2.

Nivåer i ämnet

search