Ställningsbyggnad (STAL)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet ställningsbyggnad behandlar arbeten med olika typer av byggnadsställningar och väderskydd. Ställningsbyggare monterar de ställningar som byggarbetsplatsens olika yrkesgrupper behöver. Arbetet utförs ofta som en del i en större helhet där ställningsbyggaren vid planering och utförande måste ta hänsyn till andra aktörer och övergripande planer.
Undervisningen i ämnet ställningsbyggnad ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad och montering av väderskydd. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetstekniker vid uppbyggnad, rivnings- och ändringsarbeten av ställningar och väderskydd. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet samt förmåga att söka information i aktuella regelverk. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka ritningar och följa instruktioner samt planera och organisera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling samt om branschens ansvar för hållbart byggande.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesrollen och om vikten av ansvarstagande på arbetsplatsen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att förhålla sig kritiskt till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka med såväl arbetskamrater som kunder på både svenska och engelska. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att föra värderande diskussioner om utförda arbeten utifrån såväl kvalitetskontroll som genomförande. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Undervisningen ska bedrivas med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och ergonomiskt anpassade samt organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet ställningsbyggnad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om arbetsprocesser och metoder inom ställningsbyggnad.
- Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera arbetsuppgifter inom ställningsbyggnad.
- Förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner.
- Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
- Förmåga att samverka och kommunicera samt använda fackspråk.
Nivåer i ämnet ställningsbyggnad
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Ställningsbyggnad Nivå 1 | STAL1000X | 100 |
Ställningsbyggnad Nivå 2 | STAL2000X | 200 |
Ställningsbyggnad Nivå 3 | STAL3000X | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |