Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

VVS-teknik (VVST)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet VVS-teknik behandlar uppbyggnad av och funktion hos VVS-tekniska system i byggnader och är till sin karaktär både praktiskt och teoretiskt. Ämnet behandlar samhällets mest grundläggande funktioner när det gäller att tillgodose basala mänskliga behov genom tillgång till vatten och värme.

Undervisningen i ämnet VVS-teknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsprocesser och metoder inom värme- och sanitetsteknik samt förmåga att utföra arbetsuppgifter inom VVS-teknik. Undervisningen i ämnet ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om värme- och sanitetstekniska installationer samt deras konstruktion och funktion. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar hållbarhet samt kunskaper om VVS-branschens ansvar för hållbar utveckling. Produkt- och teknikutveckling inom yrkesområdet ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att läsa och tolka ritningar, manualer och arbetsbeskrivningar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja, använda och vårda material, verktyg och maskiner samt arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i områdesspecifika sammanfogningstekniker. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom yrkesområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att dels kommunicera och samverka i olika sammanhang, dels föra en yrkesmässigt värderande diskussion av utförda arbeten gällande såväl arbetsprocess som kvalitetskontrollerat resultat. Därtill ska undervisningen ge eleverna möjlighet att reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om entreprenörskap och förståelse av företagandets villkor.

Undervisningen ska bedrivas så att eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling, liksom att utveckla teoretiska kunskaper utifrån praktiskt arbete. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina arbetsuppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra. Undervisningen ska även behandla yrkesrollens villkor och vikten av ansvarstagande vid yrkesutövandet.

Undervisningen i ämnet VVS-teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om VVS-tekniska system, arbetsprocesser och metoder samt om lagar och andra bestämmelser som gäller för verksamheten.
  • Förmåga att tolka och följa bygghandlingar och manualer samt utföra arbetsuppgifter inom VVS-teknik på ett säkert och hållbart sätt.
  • Förmåga att välja material samt välja och hantera verktyg och maskiner.
  • Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.

Nivåer i ämnet VVS-teknik

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search