Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Personaladministration, ADMPER0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Organisationer för arbetsgivare och arbetstagare.
  • Rekrytering och anställningsförfarande samt introduktion för nyanställda.
  • Personalavdelning och personalpolitik.
  • Kompetens- och personalplanering.
  • Personalekonomi, löner och personalkostnader.
  • Ledarskap och förändringsarbete.
  • Gruppsykologi och konflikthantering.
  • Arbetsrättslagar.
  • Arbetsmiljölagen och personalvård.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. Eleven redogör också översiktligt för dagens arbetsmarknad samt för fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden. I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. Eleven utför i samråd med handledare personalinriktat administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet. Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare problem som uppstår.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. Eleven redogör också utförligt för dagens arbetsmarknad samt för fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer. Dessutom redogör eleven utförligt för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden. Detta gör eleven på ett strukturerat sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. Eleven utför efter samråd med handledare personalinriktat administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet. Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dagens arbetsmarknad samt för fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden. Detta gör eleven på ett strukturerat sätt. I arbetet använder eleven med säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. Eleven utför efter samråd med handledare personalinriktat administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet. Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.

När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search