Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Barn- och ungdomssjukvård, BAOBAN0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar och hur de kan förebyggas.
  • Omhändertagande vid olycksfall.
  • S-HLR Barn.
  • Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
  • Vård av friska nyfödda.
  • Amningens betydelse.
  • Omhändertagande av prematura barn.
  • Smärta och smärtbehandling hos barn.
  • Rehabilitering och habilitering.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av symtom och gjorda åtgärder med och utan hjälp av välfärdsteknik.
  • Etiska frågeställningar i samband med barns och ungdomars sjukdomar, däribland otillräcklig smärtlindring.
  • Barns och ungdomars samt närståendes behov i anslutning till hälso- och sjukvård, däribland behov av information och delaktighet.
  • Hantera balansen mellan barns och ungdomars behov och vårdnadshavares och närståendes behov.
  • Betydelse av lek och andra skapande aktiviteter för barns välbefinnande.
  • Barns och ungdomars reaktioner i kris och hur dessa kan hanteras inom vården.
  • Medicinteknisk och annan utrustning.
  • Gällande säkerhetsföreskrifter för medicinteknisk och annan utrustning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas. Dessutom planerar och utför eleven, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.

Eleven diskuterar översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar. Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.

Eleven redogör översiktligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.

Eleven använder, i samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas. Dessutom planerar och utför eleven, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.

Eleven diskuterar utförligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar. Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.

Eleven redogör utförligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.

Eleven använder, efter samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och skador hos barn och ungdomar samt hur de kan förebyggas. Dessutom planerar och utför eleven, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. Arbetet utförs med ett gott resultat.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar. Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med barn, ungdomar och vårdnadshavare.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.

Eleven använder, efter samråd med handledare, olika former av teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search