Hela sveriges kurser och ämnen

Kustnavigation och säkerhet, BATKUS0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hantering och framförande av båtar och skepp i kustnära vatten.
  • Olika metoder för hantering och framförande beroende på maskinstyrka och manöversystem.
  • Val av naturhamn och ankrings- och förtöjningsmetod.
  • Kursrättning med hänsyn till deviation, missvisning, vind eller strömmar.
  • Positions- och lägesbestämningar i kustnära vatten.
  • Olika tillvägagångssätt vid bogsering av olika typer av flytetyg.
  • Handhavande av livräddningsfarkoster.
  • Brandrisker och brandbekämpning ombord.
  • Åtgärder vid brandskada, olycksfall eller akut sjukdom ombord.
  • Personlig skyddsutrustning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten. I hantering och framförande genomför eleven med visst handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. Eleven arbetar utifrån givna metoder med olika typer av fartyg och manöversystem. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar.

Eleven navigerar, i samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten Dessutom redogör eleven översiktligt för sjövägsregler och regler för navigation.

I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften. Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.

Eleven resonerar översiktligt, utifrån olika enkla fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. Dessutom beskriver eleven översiktligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten. I hantering och framförande genomför eleven med gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. Eleven väljer lämplig metod och arbetar utifrån metoden med olika typer av fartyg och manöversystem. I arbetet gör eleven riskbedömningar.

Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. Dessutom redogör eleven utförligt för sjövägsregler och regler för navigation.

I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften. Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.

Eleven resonerar utförligt, utifrån olika fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. Dessutom beskriver eleven utförligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven hanterar och framför med säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten. I hantering och framförande genomför eleven med mycket gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. Eleven väljer lämplig metod, motiverar sitt val av metod och arbetar utifrån metoden med olika typer av fartyg och manöversystem. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar.

Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sjövägsregler och regler för navigation.

I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar i nya situationer på ett språk som är relevant för uppgiften. Eleven använder med säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat, utifrån olika fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search