Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Skärgårdsnavigation, BATSKA0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika båttyper, deras användningsområden och egenskaper.
  • Manövrering av olika typer av båtar inomskärs.
  • Ut- och tilläggningar i olika hamn- och väderleksförhållanden.
  • Kontroll före avfärd.
  • Förtöjning med ankare, boj, vid y-bommar samt förtöjning med långsida mot kaj.
  • Knopslagning.
  • Sjökort, styrning efter kompass, kurskontroll i enslinje, navigering i utprickat farvatten och positions- och lägesbestämningar.
  • Fyrbelysningssystem och lanternor.
  • Internationella sjövägsregler, sjötrafikförordning samt sjölagen.
  • Säkerhet ombord.
  • Sjöräddningsorganisationer.
  • Båtlivets påverkan på miljön.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.

Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av fartyg inomskärs. I hantering och framförande genomför eleven med visst handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar.

Eleven navigerar, i samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. Dessutom redogör eleven översiktligt för sjövägsregler och regler för navigation.

I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften. Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.

Eleven ger något exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av enkla exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv. Eleven beskriver översiktligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.

Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg inomskärs. I hantering och framförande genomför eleven med gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. I arbetet gör eleven riskbedömningar.

Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. Dessutom redogör eleven utförligt för sjövägsregler och regler för navigation.

I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften. Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.

Eleven ger några exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av välgrundade exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv. Eleven beskriver utförligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.

Eleven hanterar och framför med säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg inomskärs. I hantering och framförande genomför eleven med mycket gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar.

Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sjövägsregler och regler för navigation.

I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar i nya situationer på ett språk som är relevant för uppgiften. Eleven använder med säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.

Eleven ger flera exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av välgrundade och nyanserade exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv. Eleven beskriver utförligt och nyanserat de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search