Hela sveriges kurser och ämnen

Biologi i vattenmiljöer 1, BIIVAT01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Laborationer och undersökningar om biologiska samband i olika vattenmiljöer.
  • Provtagning och provtagningsmetoder för vattenanalyser.
  • De huvudsakliga indelningar som används inom växt- och djurriket för att kategorisera vattenlevande organismer.
  • Artbegreppet och artkännedom.
  • Vattenlevande djurs byggnad och livsprocesser samt deras anpassning till olika vattenmiljöer.
  • Vattenlevande växters byggnad och livsprocesser samt deras anpassning till olika vattenmiljöer.
  • Olika vattenlevande organismers naturliga miljö, naturliga beteende och utbredning.
  • Vattnets fysikaliska och kemiska egenskaper och vatten som livsavgörande resurs för växter, djur och människor.
  • Kretslopp i mark, vatten och luft.
  • Grundläggande ekologi i havsmiljöer, sjöar och vattendrag.
  • Miljöpåverkan i havsmiljöer, sjöar och vattendrag samt hållbar utveckling i dessa miljöer.
  • Vattnets rörelser, strömmar, omblandning och syresättning.
  • Klimat och väderlek och hur detta påverkar olika vattenmiljöer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används. Eleven beskriver också översiktligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. Dessutom redogör eleven översiktligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende. I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket. Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om vattenlevande organismer. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används. Eleven beskriver också utförligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket. Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om vattenlevande organismer. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket. Dessutom söker eleven med säkerhet information om vattenlevande organismer. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.