Hela sveriges kurser och ämnen

Planering före byggstart, BYLPLA0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Beskrivningsteknik. Slutproduktens beskrivning innefattande rambeskrivning, byggbeskrivning, rumsbeskrivning och markbeskrivning kopplat till AMA-systemet.
  • Administrativa förutsättningar för ett bygg- eller anläggningsprojekt enligt administrativa föreskrifter kopplat till AMA-systemet.
  • Ritningsteknik och ritningsläsning.
  • Upphandling av underentreprenader och material.
  • Anbudskalkyl och anbudsprocess: förfrågan, anbudsberäkning, offertförfrågan, anbud, förhandling, beställning och entreprenadkontrakt.
  • Produktionsplanering, produktionsbudget och produktionstidplan.
  • APD-planer (arbetsplatsdisposition), planering av byggarbetsplatsens utformning, till exempel vad gäller byggnadsställningar, transportvägar, transportanordningar, arbetsmiljö, restprodukter och tillfälliga installationer.
  • Logistik och materialadministration för byggarbetsplatsen.
  • Hantering av restprodukter, energiförbrukning i produktionsskedet.
  • Arbetsmiljöarbete i byggprojekt.
  • Produktionsstrategier för byggskedet, till exempel BIM (Building Information Modelling) och Lean Construction i byggbranschen.
  • Begrepp som används inom kunskapsområdet, till exempel upphandling, anbudskalkyl, entreprenadkontrakt, produktionstidplan, produktionsbudget, bygglogistik, byggarbetsmiljö, BIM, Lean construction.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur ett byggprojekt beskrivs med hjälp av olika dokument samt hur dessa är kopplade till byggbranschens beskrivningssystem AMA. Dessutom redogör eleven översiktligt för grundläggande begrepp på ritningar för bygg- och anläggningsprojekt samt gör enkla reflektioner över hur informationen i ritningar används.

Eleven planerar, organiserar och genomför i samråd med handledare en byggentreprenörs anbudsprocess. Dessutom planerar eleven i samråd med handledare ett byggprojekt inför byggstart. I arbetet upprättar eleven med viss säkerhet en arbetsplatsdisposition. Eleven anpassar i samråd med handledare sin process till eventuella nya förutsättningar. Resultatet är tillfredsställande avseende funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. Dessutom gör eleven en enkel jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.

Eleven redogör översiktligt för strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur ett byggprojekt beskrivs med hjälp av olika dokument samt hur dessa är kopplade till byggbranschens beskrivningssystem AMA. Dessutom redogör eleven utförligt för grundläggande begrepp på ritningar för bygg- och anläggningsprojekt samt gör välgrundade reflektioner över hur informationen i ritningar används.

Eleven planerar, organiserar och genomför efter samråd med handledare en byggentreprenörs anbudsprocess. Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare ett byggprojekt inför byggstart. I arbetet upprättar eleven med viss säkerhet en arbetsplatsdisposition. Eleven anpassar efter samråd med handledare sin process till eventuella nya förutsättningar. Resultatet är tillfredsställande avseende funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. Dessutom gör eleven en välgrundad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.

Eleven redogör med viss säkerhet för strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur ett byggprojekt beskrivs med hjälp av olika dokument samt hur dessa är kopplade till byggbranschens beskrivningssystem AMA. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för grundläggande begrepp på ritningar för bygg- och anläggningsprojekt samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över hur informationen i ritningar används.

Eleven planerar, organiserar och genomför efter samråd med handledare en byggentreprenörs anbudsprocess. Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare ett byggprojekt inför byggstart. I arbetet upprättar eleven med säkerhet en arbetsplatsdisposition. Eleven anpassar efter samråd med handledare sin process till eventuella nya förutsättningar. Resultatet är gott avseende funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en välgrundad och nyanserad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.

Eleven redogör med säkerhet för strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.

Eleven använder med säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.