Hela sveriges kurser och ämnen

Cirkus 1, CIRCIR01S

Information

  • Gå till ämne, Cirkus
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2022-05-25
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande nummerarbete samt hur man planerar, bygger upp och framför enkla cirkusakter.
  • Grundläggande träning i olika cirkusdiscipliner, till exempel akrobatik, jonglering, lindans, trampolin, språngbräda och clown.
  • Balansträning.
  • Kollektivt arbete med enkla cirkusakter. Tillitsövningar.
  • Experiment och improvisation.
  • Säkerhetsfrågor och säkerhetsåtgärder, systematiskt arbete med att förhindra olyckor.
  • Materialomsorg.
  • Grundläggande inom cirkusens olika uttrycksmedel, till exempel musik, ljus, rekvisita, mask och kostym.
  • Begrepp som används för att organisera arbetet inom de olika cirkusdisciplinerna.
  • Grundläggande cirkushistoria.
  • Skapande och användning av olika uttryck och gestaltar karaktärer i cirkusakter.
  • Skadeförebyggande övningar och uppvärmningsövningar.
  • Anatomi och träningslära.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skapar och framför i samråd med handledare någon enkel cirkusakt. Eleven utför med viss säkerhet grundläggande övningar inom en eller flera cirusdiscipliner. Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet av någon cirkusakt. Vid utförandet och skapandet av cirkusakter prövar eleven alternativa lösningar och idéer.

Eleven redogör översiktligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg. Dessutom beskriver eleven översiktligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör översiktligt för cirkusens historia. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp. Eleven diskuterar cirkusnummer, ger enkla förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.

Eleven utför fysiska övningar för att förebygga skador. Eleven skapar och anpassar också i samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador. Dessutom redogör eleven översiktligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skapar och framför efter samråd med handledare några enkla cirkusakter. Eleven utför med viss säkerhet grundläggande övningar inom en eller flera cikusdiscipliner. Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet av några cirkusakter. Vid utförandet och skapandet av cirkusakter prövar eleven alternativa lösningar och idéer samt prövar gränserna för den egna förmågan.

Eleven redogör utförligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg. Dessutom beskriver eleven utförligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör utförligt för cirkusens historia. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp. Eleven diskuterar cirkusnummer, ger välgrundade förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.

Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador. Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador. Dessutom redogör eleven utförligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skapar och framför efter samråd med handledare flera enkla cirkusakter. Eleven utför med säkerhet grundläggande övningar inom en eller flera cirkusdiscipliner. Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet av flera cirkusakter. I samarbetet agerar eleven både ledande och följande. Vid utförandet och skapandet av cirkusakter använder eleven improvisation, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar gränserna för den egna förmågan.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör utförligt och nyanserat för cirkusens historia. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp. Eleven diskuterar cirkusnummer, ger välgrundade och nyanserade förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.

Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador. Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.