Hela sveriges kurser och ämnen

Däckstjänst 1, DACDAC01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Vakthållning på handelsfartyg

  • Vakthållningens organisation.
  • Överlämning av vakten.
  • Ordergivning och kommunikation med vakthavande befäl.
  • Fartygsterminologi.

Rorsmannens arbetsuppgifter

  • Roderindikator, magnet- och gyrokompass.
  • Handstyrning och omkoppling till automatstyrning.
  • Roderorder på svenska och engelska.

Utkikens arbetsuppgifter

  • Sjömärken samt fartygs dager-, ljus- och ljudsignaler.
  • Grundläggande internationella sjövägsregler.
  • Rapportering med riktning och bäring.

Övriga arbetsuppgifter vid vakthållning

  • Förtöjning, bogsering och ankring.
  • Kontroll och riggning av lotslejdare.
  • Lastning och stuvning av förråd på fartyg.
  • Grundläggande underhållsarbete samt verktygskunskap.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med vakthållning inom ett fartygs däcksavdelning. I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar översiktligt sina val. Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta situationer. I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden samt för egen och andras säkerhet ombord.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver översiktligt det arbete som utförs i samband med vakthållning inom däcksavdelningen. Dessutom redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr vakthållning på handelsfartyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med vakthållning inom ett fartygs däcksavdelning. I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt sina val. Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer. I arbetet löser eleven problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden samt för egen och andras säkerhet ombord.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver utförligt det arbete som utförs i samband med vakthållning inom däcksavdelningen. Dessutom redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr vakthållning på handelsfartyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med vakthållning inom ett fartygs däcksavdelning. I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt och nyanserat sina val. Dessutom använder eleven med säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer. I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår och anpassar med säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden samt för egen och andras säkerhet ombord.

Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat det arbete som utförs i samband med vakthållning inom däcksavdelningen. Dessutom redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr vakthållning på handelsfartyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search