Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Däckstjänst 2 (DACDAC02)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Driftsarbete

  • Procedurer och kommunikation vid förtöjning, ankring och koppling av bogserbåt.
  • Riggning av fallrep, lyftanordningar, båtsmansstol och ställning.
  • Knopar, splitsning och tagling.
  • Fastknopning, hissning och halning av flaggor.
  • Betydelsen av de mest använda signalflaggorna.
  • Förtöjnings- och ankringsteori och terminologi.

Underhållsarbete

  • Planerat underhåll och underhållssystem.
  • Underhåll av konstruktioner och utrustning.
  • Underhåll av handverktyg.
  • Ytbehandlingstekniker och målningsmetoder.
  • Förvaring och underhåll av förtöjningsgods och tågvirke.

Tekniska konstruktioner och teknisk utrustning

  • Förtöjningsutrustning.
  • Förtöjningsgods och tågvirke.
  • Ankringsutrustning.
  • Bogseringsarrangemang.
  • El- och luftdrivna handverktyg.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför i samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning. I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar översiktligt sina val. Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta situationer. I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver översiktligt den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför efter samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning. I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt sina val. Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer. I arbetet löser eleven problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver utförligt den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför efter samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning. I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt och nyanserat sina val. Dessutom använder eleven med säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer. I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår och anpassar med säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.

Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search