Hela sveriges kurser och ämnen

Datorstyrd produktion 5, DARDAT05

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Programmering, problemlösning och operatörsarbete i datorstyrd utrustning med programmerbar villkorsstyrd kringutrustning och materialhanteringssystem.
  • Enklare säkerhetsanalys vid automatiserad bearbetning.
  • Operatörsarbete i datorstyrd utrustning med övervakning och styrning med hjälp av kvalitetsstyrningsmetoder.
  • Operatörsarbete i robotbetjänad utrustning.
  • Arbete med metoder och verktyg för processtyrning.
  • Produktionstekniska åtgärder för förbättrad produktionsekonomi med koppling till val av utrustning, verktyg och teknik.
  • Föreskrifter för arbetsmiljö samt person- och maskinsäkerhet.
  • Kontroll, bedömning och dokumentation av kvaliteten på utfört arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar programmering, simulering och testning av datorstyrda produktionsutrustningar i samråd med handledare. Dessutom planerar och organiserar eleven i samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrda produktionsutrustningar. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en enkel värdering av säkerhetsriskerna. Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som produktionstekniskt passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare programmering, simulering och testning samt iordningställande av och arbete med datorstyrda produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. Dessutom utför eleven med viss säkerhet optimering av datorstyrda produktionsutrustningar. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar programmering, simulering och testning av datorstyrda produktionsutrustningar efter samråd med handledare. Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrda produktionsutrustningar. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserad värdering av säkerhetsriskerna. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som produktionstekniskt passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering och testning samt iordningställande av och arbete med datorstyrda produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. Dessutom utför eleven med viss säkerhet optimering av datorstyrda produktionsutrustningar. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar programmering, simulering och testning av datorstyrda produktionsutrustningar efter samråd med handledare. Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrda produktionsutrustningar. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserade värdering av säkerhetsriskerna. Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter detta samt utifrån sin värdering av säkerhetsriskerna. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som är produktionstekniskt lämpligt för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering och testning samt iordningsställande av och arbete med datorstyrda produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. Dessutom utför eleven med säkerhet optimering av datorstyrda produktionsutrustningar. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett för sig själv och andra säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustningen enligt instruktion. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för det material, den teknik, de metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search