Hela sveriges kurser och ämnen

Datorstyrd produktion 6, DARDAT06

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Programmering av kommunikation mellan grupper av datorstyrd utrustning.
  • Arbete i robotbetjänad produktionsgrupp.
  • Hanteringssystem för råmaterial och för bearbetat material.
  • Produktionstekniska problem vid automatiserad tillverkning.
  • Säkerhetsanalys vid automatiserad bearbetning.
  • Arbete med datorstyrd mätutrustning och automatiserad processövervakning.
  • Automatiserad kvalitetskontroll och bearbetningsövervakning.
  • Förebyggande underhåll av utrustningen samt kontroll och åtgärder vid driftstörningar.
  • Påverkan på produktionsekonomi med koppling till val av utrustning, verktyg och teknik.
  • Driftsäkerhet, felsökning och säkerhetsrisker i automatiserad produktion.
  • Föreskrifter för arbetsmiljö samt person- och maskinsäkerhet.
  • Kontroll, bedömning och dokumentation av kvaliteten på utfört arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning i samråd med handledare. Dessutom planerar och organiserar eleven i samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning. Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar i samråd med handledare planering och organisation efter detta. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en enkel värdering av säkerhetsriskerna. Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet avläser och tolkar eleven med viss säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet. Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem i samråd med handledare. Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. Dessutom redogör eleven översiktligt för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll. Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning efter samråd med handledare. Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning. Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar efter samråd med handledare planering och organisation efter detta. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserad värdering av säkerhetsriskerna. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet avläser och tolkar eleven med viss säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet. Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem efter samråd med handledare. Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. Dessutom redogör eleven utförligt för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll. Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning efter samråd med handledare. Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning. Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar efter samråd med handledare planering och organisation efter detta. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserad värdering av säkerhetsriskerna. Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter detta samt utifrån sin värdering av säkerhetsriskerna. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet avläser och tolkar eleven med säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet. Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem efter samråd med handledare. Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll. Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search