Hela sveriges kurser och ämnen

Dansträning, DATDAR0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Träningsprocessens delar, dvs. memorering av rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering. Hur man kan följa sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
  • Grundläggande anatomi.
  • Skadeförebyggande träning. Dansteknikövningar med betoning på att arbeta anatomiskt och fysiskt rätt.
  • Övningar för uppvärmning, nedvarvning, stretch och vila samt hur dessa moment kan sättas samman för att förstärka danstekniska övningar.
  • Övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka.
  • Kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning. Hur övningar och träningsprogram sätts samman för att stärka och optimera den egna kroppen i dansteknikträning.
  • Övningar i stresshantering och hur dessa genomförs för att hantera situationer som kan upplevas som pressade både i träningssituationer och vid sceniska framträdanden.
  • Begrepp, till exempel stretch, uppvärmning och nedvarvning.
  • Arbetsmiljöns betydelse för dansträning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar i samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. Eleven utvärderar med enkla omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel.

Eleven utför med viss säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen.

Eleven genomför även med viss säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen.

Eleven redogör översiktligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.

Eleven genomför med viss säkerhet övningar i stresshantering. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen arbetsmiljö.

Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel.

Eleven utför med viss säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen.

Eleven genomför även med viss säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt skapar och genomför vid behov nya övningar för att stärka kroppens svaga delar.

Eleven redogör utförligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.

Eleven genomför med viss säkerhet övningar i stresshantering. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö.

Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel samt ger förslag på förändringar för att bättre anpassa träningen till anatomiska krav och kroppens fysik.

Eleven utför med säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur träningen kan förbättras.

Eleven genomför även med säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt skapar och genomför vid behov nya övningar för att stärka kroppens svaga delar.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.

Eleven genomför med säkerhet övningar i stresshantering. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö samt ger förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.

Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search