Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Djurhållning (DJUDJH0)

Information

  • Gå till ämne, Djur
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2022-05-27
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika djurgrupper och deras beteende i samband med tillsyn och skötsel.
  • Djurens krav på stallklimat innefattande värme, ventilation, luftfuktighet och ljus.
  • Olika fodermedel och fodersmältning hos olika djurslag.
  • Djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
  • Hygien och smittskydd.

Arbetsuppgifter

  • Arbetsrutiner vid skötsel av djur, till exempel vid utfodring, gödselhantering och tillsyn.
  • Hantering av djur i djurstallar, rasthagar och betesdrift med utgångspunkt i djurens beteende och behov.
  • Utfodring och foderhantering med utgångspunkt i djurens behov och med aktuell teknisk utrustning. Kontroll av kvalitet och foderhygien.
  • Skötsel av byggnader och djuranläggningar samt hantering och underhåll av aktuell teknisk utrustning.
  • Funktionskontroll av teknisk utrustning. Användning av fordon i samband med arbetsuppgifter inom djurhållning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och andra bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med djur.
  • Djurskyddslagstiftning som rör djuren i naturbruket.
  • Miljölagstiftning i samband med djurhållning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika djurgrupper och deras beteende. Eleven redogör också översiktligt för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet. I redogörelsen förklarar eleven översiktligt sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.

Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar i samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. I arbetet kontrollerar eleven i samråd med handledare stallklimatet. Eleven sköter och hanterar också i samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt. Dessutom kör eleven i samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hon eller han arbetar med skötsel av djur och anläggningar. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika djurgrupper och deras beteende. Eleven redogör också utförligt för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande. Dessutom redogör eleven utförligt för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet. I redogörelsen förklarar eleven utförligt sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.

Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. I arbetet kontrollerar eleven efter samråd med handledare stallklimatet. Eleven sköter och hanterar också efter samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt. Dessutom kör eleven efter samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hon eller han arbetar med skötsel av djur och anläggningar. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika djurgrupper och deras beteende. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet. I redogörelsen förklarar eleven utförligt och nyanserat sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.

Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. I arbetet kontrollerar eleven efter samråd med handledare stallklimatet. Eleven sköter och hanterar också efter samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt. Dessutom kör eleven efter samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hon eller han arbetar med skötsel av djur och anläggningar. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search