Hela sveriges kurser och ämnen

Djur i zoohandel, DJUDJI0

Information

  • Gå till ämne, Djur
  • Poäng: 200
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2022-05-27
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Information vid försäljning av djur

  • Djurart och släkt med svenskt och vetenskapligt namn.
  • Djurets kön.
  • Djurartens storlek och livslängd.
  • Djurartens aktivitetsmönster och sociala organisation i naturen.
  • Djurartens behov av utrymme, inredning, klimat och ljus.
  • Rymningssäkert utrymme.
  • Miljöomställning.
  • Näringsbehov.
  • Vintervila.
  • Djurens hälsa och vanliga sjukdomar hos aktuell djurart.

Arbetsuppgifter

  • Planering och genomförande av dagliga skötselrutiner av djur i zoohandel, till exempel utfodring och städning av burar.
  • Planering och genomförande av fasta rutiner, till exempel visitering, kloklippning och klimatkontroll i lokaler.
  • Planering och genomförande av rengöring, iordningställande och miljöberikning av burar, akvarier och terrarier.
  • Könsbestämning av djur i zoohandel.
  • Uppfödning och avel av djur i zoohandel.
  • Hygien, desinficering och avfallshantering.
  • Hantering av djurflöden med hänsyn till smittskyddsaspekter.
  • Hantering av butiksvaror.
  • Försäljning av djur, foder och tillbehör samt rådgivning i samband med det.
  • Information om djur och produkter i samband med kundmöten.
  • Skriftlig information vid försäljning av djur enligt bestämmelser som gäller inom området.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med djur i zoohandel.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djur i zoohandel vad gäller till exempel djurskydd, handel med djur, införsel och hotade arter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer ett brett sortiment av djurarter som säljs i zoohandeln. Dessutom redogör eleven översiktligt för de olika djurarternas naturliga beteende. När eleven observerar djurens beteende identifierar hon eller han med viss säkerhet tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel. Eleven gör enkla bedömningar av sina observationer och föreslår enkla åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete samt sköter och hanterar i samråd med handledare djur i zoohandeln på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.

Inför försäljning av djur sammanställer eleven i samråd med handledare skriftlig information om djuren och i vilken miljö djuren kan vistas. Dessutom informerar eleven muntligt vid försäljning av djur och svarar på enkla frågor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer ett brett sortiment av djurarter som säljs i zoohandeln. Dessutom redogör eleven utförligt för de olika djurarternas naturliga beteende. När eleven observerar djurens beteende identifierar hon eller han med viss säkerhet tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel. Eleven gör välgrundade bedömningar av sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur i zoohandeln på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.

Inför försäljning av djur sammanställer eleven efter samråd med handledare skriftlig information om djuren och i vilken miljö djuren kan vistas. Dessutom informerar eleven muntligt vid försäljning av djur och svarar på frågor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer ett brett sortiment av djurarter som säljs i zoohandeln. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de olika djurarternas naturliga beteende. När eleven observerar djurens beteende identifierar hon eller han med säkerhet tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel. Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av sina observationer och föreslår avancerade åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.

Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur i zoohandeln på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.

Inför försäljning av djur sammanställer eleven efter samråd med handledare skriftlig information om djuren och i vilken miljö djuren kan vistas. Dessutom informerar eleven muntligt vid försäljning av djur och svarar på avancerade frågor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.