Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Underhåll – produktionsmekanik (DRIUNO0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar.
  • Ritningar och scheman, felsökningsmetoder, maskinelement, material och verktyg.
  • Grundläggande operatörsprogrammering av PC/PLC-system.
  • Inkoppling, urkoppling samt funktionsprovning och felsökning av in- och utorgan.
  • Provkörning av utrustning.
  • Återställning av utrustningars säkerhetssystem.
  • Skaderisker vid arbeten med pneumatiska, hydrauliska och motordrivna anläggningar.
  • Föreskrifter om arbetsmiljö, person- och maskinsäkerhet samt övriga krav och bestämmelser inom teknikområdet.
  • Underhållstekniska begrepp och parametrar.
  • Robottekniska begrepp samt principiell uppbyggnad av industrirobotar och hanteringsutrustningar.
  • Termer och begrepp inom teknikområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. Dessutom tolkar och bearbetar eleven med viss säkerhet information om styrtekniska villkor och status hos anläggningen. Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. Dessutom redogör eleven översiktligt för den principiella uppbyggnaden av industrirobotar och hanteringsutrustningar samt för teorier, sammanhang och definitioner inom mekatronik och elteknik. Eleven redogör även översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Eleven redogör översiktligt för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. Dessutom tolkar och bearbetar eleven med viss säkerhet information om styrtekniska villkor och status hos anläggningen. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. Dessutom redogör eleven utförligt för den principiella uppbyggnaden av industrirobotar och hanteringsutrustningar samt för teorier, sammanhang och definitioner inom mekatronik och elteknik. Eleven redogör även utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Eleven redogör utförligt för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar efter samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. Dessutom tolkar och bearbetar eleven med säkerhet information om styrtekniska villkor och status hos anläggningen. Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för den principiella uppbyggnaden av industrirobotar och hanteringsutrustningar samt för teorier, sammanhang och definitioner inom mekatronik och elteknik. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Eleven redogör utförligt och nyanserat för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search