Hela sveriges kurser och ämnen

El- och hybridfordon 1, ELCELO01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Rutiner för elarbete, elsäkerhet och risker samt branschstandard i samband med service, underhåll och reparationer i el- och hybridfordons högvoltssystem.
  • Olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.
  • Metoder för att göra högvoltssystem spänningslöst samt rutiner för att säkerhetsställa att systemet är spänningslöst.
  • Olika el- och hybridfordons konstruktion av framdrivningssystemet samt deras grundläggande funktion och olika komponenter.
  • Olika system för intern och extern batteriladdning i el- och hybridfordon samt deras funktion och olika komponenter.
  • Olika typer av elmotorer, bland annat synkrona och asynkrona växelströmsmotorer samt likströmsmotorer.
  • Digitala informationssystem, mätutrustningar och specialverktyg.
  • Metoder för användning av specialverktyg på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
  • Fordonstillverkares anvisningar och teknisk information på svenska och engelska.
  • Metoder för att använda arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
  • Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
  • Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
  • Yrkesmässigt språk och kommunikation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon. Eleven beskriver även översiktligt olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika system för batteriladdning. Eleven beskriver även översiktligt olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.

Eleven genomför, i samråd med handledare, i bekanta situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa. I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för eleven och andra. Eleven använder med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon. Eleven beskriver även utförligt olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter. Dessutom beskriver eleven utförligt olika system för batteriladdning. Eleven beskriver även utförligt olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.

Eleven genomför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa. I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för elever och andra. Eleven använder med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika system för batteriladdning. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.

Eleven genomför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa. I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för eleven och andra. Eleven använder med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.