Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Belysningsnät (ELDBEY0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Belysningsnäts uppbyggnad, funktion och arbetssätt samt deras komponenter, till exempel stolpar, armaturer och belysningskällor. Belysningsnäts kontroll och styrsystem.
  • Montering, skarvning och schaktning i belysningsnät.
  • Underhåll av belysningsnät.
  • Föreskrifter och andra bestämmelser inom området.
  • Elscheman och andra dokument.
  • Verktyg, maskiner och annan utrustning.
  • Mätinstrument och mätmetoder för kabelfelsökning.
  • Säkerhetsrutiner och anvisningar vid arbete med belysningsnät.
  • Säkerhet gällande arbete på väg och från korg.
  • Kontroll av belysningsnät.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt hur belysningsnäts komponenter, utrustningar och stationer fungerar och arbetar.

Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande arbete i belysningsnät utifrån föreskrifter och standarder inom området. I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet. Inför arbetet gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen. Under arbetets gång upptäcker eleven enkla problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.

Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt hur belysningsnäts komponenter, utrustningar och stationer fungerar och arbetar.

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i belysningsnät utifrån föreskrifter och standarder inom området. I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet. Inför arbetet gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.

Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur belysningsnäts komponenter, utrustningar och stationer fungerar och arbetar.

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i belysningsnät utifrån föreskrifter och standarder inom området. I planeringen läser och tolkar eleven med säkerhet elscheman och andra dokument. Dessutom väljer eleven med säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet samt motiverar sina val. Inför arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med säkerhet metoderna och utrustningen. Under arbetets gång upptäcker eleven avancerade problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet kommunicerar eleven med säkerhet med andra.

Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare avancerade fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search