Hela sveriges kurser och ämnen

Nät- och transformatorstationer, ELDNÄT0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Nätstationers utformning och bestyckning.
  • Driftcentralens uppbyggnad och systemfunktioner.
  • Avbrottsfri strömförsörjning (UPS) och batterianläggningar.
  • Transformatorstationer (40–400 kV) samt ställverks- och brytarkonstruktioner.
  • Transformatorstationernas kommunikationssystem.
  • Lastfrånskiljare och kopplingsutrustning.
  • Montering av kopplingsapparater och kablar.
  • Drifttillsyn samt underhåll och besiktning av nät- och transformatorstationer.
  • Elsäkerhetsanvisningarna (ESA).
  • Skyddsutrustning för personsäkerhet vid arbete i nät- och transformatorstationer.
  • Skydd för systemens olika delar.
  • Spänningsprovning och arbetsjordning.
  • Överspänningsskydd och hjälpkraftsystem.
  • Kontrollanläggningens funktionsblock och delsystem.
  • Uppbyggnad och driftsäkerhetskrav för datoriserade kontrollanläggningar.
  • Kontrollanläggningsområdets olika elmiljöklasser.
  • Fjärrkontrollsystemets uppgift och struktur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar.

Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området. I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet. Inför arbetet gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen. Under arbetets gång upptäcker eleven enkla problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.

Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar.

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området. I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet. Inför arbetet gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.

Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar.

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området. I planeringen läser och tolkar eleven med säkerhet elscheman och andra dokument. Dessutom väljer eleven med säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet samt motiverar sina val. Inför arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med säkerhet metoderna och utrustningen. Under arbetets gång upptäcker eleven avancerade problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet kommunicerar eleven med säkerhet med andra.

Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare avancerade fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.