Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Installationer (ELPINS0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Abonnentanläggningar såväl utom- som inomhus.
  • Elkvalitet i form av störningsfri och fungerande elförsörjning.
  • Energiprestanda med utgångspunkt i energieffektivitet.
  • Teleinstallationer för till exempel drift och övervakning, passagekontroll och datanät.
  • Kommunicerande system, till exempel dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation.
  • Regelverk och standarder.
  • Ritnings- och schemaläsning.
  • Enlinjescheman med komponenters funktion och symbol.
  • Ritningskonstruktion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur elanläggningar är uppbyggda med hänsyn till säkerhet, tillgänglighet och miljö. Dessutom redogör eleven översiktligt för författningar, föreskrifter, anvisningar och standarder gällande elanläggningar. Eleven redogör översiktligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur el- och teleanläggningar installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer, tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur elanläggningar är uppbyggda med hänsyn till säkerhet, tillgänglighet och miljö. Dessutom redogör eleven utförligt för författningar, föreskrifter, anvisningar och standarder gällande elanläggningar. Eleven redogör utförligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt för hur el- och teleanläggningar installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer, tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur elanläggningar är uppbyggda med hänsyn till säkerhet, tillgänglighet och miljö. Dessutom redogör eleven utförligt för författningar, föreskrifter, anvisningar och standarder gällande elanläggningar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur el- och teleanläggningar installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer, tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search