Hela sveriges kurser och ämnen

Projektering, ELPPRO0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Tekniska beskrivningar.
  • Beskrivningsteknik, till exempel för att formulera beställarens krav på den färdiga produkten och dess delar.
  • AMA EL-struktur, användningsform och funktion i en teknisk beskrivning.
  • Datorstödda applikationer anpassade för elområdet, till exempel cad.
  • Framställning av ritningar och scheman.
  • Dimensionering av ledningssystem och skydd.
  • Belysningsanläggningar.
  • Kommunicerande system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation.
  • Miljöns betydelse vid elinstallationer för till exempel energieffektivitet, estetik, säkerhet och tillgänglighet. Arbetsmiljö.
  • Teknisk kommunikation och dokumentation inom teknikområdet.
  • Planering, projektering, konstruktion och dokumentation av el- och teleanläggningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, projekterar och konstruerar med datorstöd och i samråd med handledare el- och teleanläggningar. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.

Eleven redogör översiktligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras.

Eleven utför med visst handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade applikationer. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för enkla resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven planerar, projekterar och konstruerar med datorstöd och efter samråd med handledare el- och teleanläggningar. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.

Eleven redogör utförligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras.

Eleven utför med gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade applikationer. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.

Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven planerar, projekterar och konstruerar med datorstöd och efter samråd med handledare el- och teleanläggningar. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur ledningssystem och skydd dimensioneras.

Eleven utför med mycket gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Dessutom använder eleven med säkerhet datorbaserade applikationer. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search