Hela sveriges kurser och ämnen

Antenn- och kabel-TV-teknik, ELRANT0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering, installation och driftsättning samt underhåll av antenn- och kabel-tv-anläggningar för mark- och satellitdistribuerad tv.
  • Digital tv-teknik och tv-signalens uppbyggnad vid satellit- och kabelsändningar.
  • Uppbyggnad och funktionssätt hos bredbandiga multifunktionsnät för fastigheter (BMF-nät) samt hybrid-, fiber- och coaxnät (HFC-nät).
  • Användning och tolkning av de mättekniska begreppen decibel, dämpning och förstärkning, samt intermodulationsavstånd och carrier to noise (C/N).
  • Skalning av kablar och montering av kontakter.
  • Standarder, normer och systemkrav för antenn- och kabel-tv-anläggningar.
  • Europanormens krav på distributionssystem för television och ljudradio.
  • Krav på strålningsimmunitet hos komponenter och kablar för att minska ledningsbundna störningar.
  • Antenner, mottagningsutrustningar och mätinstrument för satellitmottagning.
  • Antenner för tv-mottagning och mätinstrument för kontroll av signalnivå och kvalitet.
  • Felsökning och reparation av antenn- och kabel-tv-anläggningar.
  • Kontrollmätning och signalnivåjustering i kabel-tv-anläggningar.
  • Registrering av mätdata och dokumentation av arbetet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför med visst handlag enkelt installationsarbete på antenn- och kabel-tv. Eleven gör en enkel planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften. Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med visst handlag och på ett miljömässigt sätt.

Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem i samråd med handledare.

Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik. Eleven kontrollerar säkerheten med tillfredsställande resultat, gör en enkel dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför med gott handlag enkelt installationsarbete på antenn- och kabel-tv. Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften. Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med gott handlag och på ett miljömässigt sätt.

Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem efter samråd med handledare.

Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik. Eleven kontrollerar säkerheten med tillfredsställande resultat, gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför med mycket gott handlag enkelt, men även mer avancerat, installationsarbete på antenn- och kabel-tv. Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften. Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med mycket gott handlag och på ett miljömässigt sätt.

Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem efter samråd med handledare.

Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik. Eleven kontrollerar säkerheten med gott resultat, gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search