Hela sveriges kurser och ämnen

Elmätteknik 2, ELÄELM02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mättekniska begrepp, särskilt hur spårbarhet skapas.
  • Oscilloskop och multimeter, funktion och användningsområden. Användning av oscilloskop och multimeter för mätning av ström, spänning och impedans samt dessa storheters variation i tiden.
  • Spektrumanalysatorer för att mäta olika egenskaper hos elektriska mätobjekt genom att analysera tidssignalen och signalens spektrum.
  • Fysikaliska funktioner hos olika mätgivare samt användningsområden för dessa. Val av mätgivare.
  • Orsaker till att elektriska störningar uppstår, hur de fortplantas och hur de kan reduceras.
  • Metoder för analys av mätresultat. Mätresultats osäkerhet.
  • Standarder och metoder för dokumentation av mätresultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.

Eleven använder i samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med viss säkerhet. Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet. Eleven beskriver översiktligt hur mätgivare fungerar och när de ska användas. Dessutom motiverar eleven översiktligt sitt val av mätgivare.

Eleven gör en enkel tolkning av sina mätresultat. I samband med tolkningen redogör eleven översiktligt för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras. Eleven gör en enkel dokumentation av mätresultaten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.

Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med viss säkerhet. Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet. Eleven beskriver utförligt hur mätgivare fungerar och när de ska användas. Dessutom motiverar eleven utförligt sitt val av mätgivare.

Eleven gör en tolkning av sina mätresultat. I samband med tolkningen redogör eleven utförligt för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras. Eleven gör en noggrann dokumentation av mätresultaten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande begrepp inom området mätteknik.

Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med gott resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med säkerhet. Eleven väljer mätgivare och använder den med säkerhet. Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur mätgivare fungerar och när de ska användas. Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av mätgivare.

Eleven gör en komplex tolkning av sina mätresultat. I samband med tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av mätresultaten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.